Kinderopvang

Op De Schakel is voor kinderen van 2 en 3 jaar veel te beleven. Met veel plezier komen peuters meerdere dagdelen per week bij ons om spelenderwijs te leren en te ontdekken. Onze pedagogisch medewerkers dagen de peuters uit om zich te ontwikkelen aan de hand van betekenisvolle activiteiten. 

Optimale voorbereiding op de basisschool 
De kinderopvang van de Schakel is gevestigd in de basisschool. Samen vormen wij een voorschool waarbij opvang en onderwijs onder één dak zit. De peuters spelen dan ook regelmatig samen met de kleuters. Het thematisch aanbod vanuit Startblokken wordt gezamenlijk voorbereid en ook inhoudelijke bijeenkomsten dragen bij om het aanbod en de werkwijze op elkaar af te stemmen. Dit houdt in dat het educatieve aanbod van onze school en de peuteropvang op dezelfde wijze gaat. Door thematisch te werken, wordt de betrokkenheid van peuters verhoogd en leren peuters, door middel van betekenisvolle activiteiten, spelenderwijs heel veel taal en rekenen. De doorgaande lijn naar het basisonderwijs is op deze manier gewaarborgd. 

In de kinderopvang en groepen 1/2 werken wij ontwikkelingsgericht. Bij deze ontwikkelingsgerichte manier van werken, leren peuters vooral door te spelen. We zorgen dat de klas zo is ingericht, dat de peuters heel veel verschillende dingen kunnen doen. Er zijn uitdagende hoeken waar peuters alleen of samen met anderen kunnen spelen. Elke dag heeft een vaste regelmaat, zodat peuters weten wat hen te wachten staat. De leerkracht helpt de peuters met een keuze te maken wat ze gaan doen en stimuleert hen om steeds opnieuw op onderzoek uit te gaan. De peuteropvang en onderbouw gebruiken dezelfde materialen en gaan op dezelfde manier met onze leerlingen om. Het onderwijs is gericht op de maximale ontwikkeling van het kind!

Als het consultatiebureau of jeugdgezondheidszorg vermoedt dat een kind risico loopt op een achterstand in de Nederlandse taal, komt een peuter in aanmerking voor VE (voorschoolse educatie). Dit betekent dat peuters 16 uur per week gebruik mogen maken van de peuteropvang. Het doel van dit traject is om deze peuters goed voor te bereiden op de basisschool.  

Extra aandacht voor woordenschatonderwijs 
Wij hebben extra aandacht voor woordenschatonderwijs. Woordenschatontwikkeling heeft namelijk een directe relatie met schoolsucces. In alle vakken en bij alle lessen hebben peuters woorden nodig om de les te kunnen begrijpen. Wanneer peuters te weinig woorden kennen stagneert hun ontwikkeling in de middenbouw. Niet vanwege intelligentie, maar vanwege een gebrekkige woordenschat. Wij stellen ons daarom als doel dat iedere kleuter bij de start van groep 3 over een woordenschat van minimaal 3000 woorden beschikt. Dit woordenschatonderwijs start al spelenderwijs bij de peuters. Onze pedagogisch medewerkers zijn getraind om uw peuter bij deze ontwikkeling te begeleiden. 

Opvang en ouders vormen een team 
Een goede relatie tussen opvang en ouders is belangrijk om optimale voorwaarden te scheppen voor de ontwikkeling van uw peuter. Ouders en pedagogisch medewerkers werken daarom als een team samen. 

Hoe ziet de speeltijd eruit? 
De peuters worden aan het begin van de dag op het schoolplein bij de pedagogisch medewerkers gebracht. Zij nemen alle peuters mee naar binnen. Op 2 momenten is het mogelijk voor u als ouder om met uw peuter mee naar binnen te gaan en deel te nemen aan een ouder-kind activiteit.  

Hierna begint het programma dat onder andere bestaat uit: een kringactiviteit, vrij spelen, buiten spelen, samen eten en drinken, knutselen, muziek maken of bewegen. Al spelend leren de peuters veel nieuwe vaardigheden. 

Speeltijden

Maandag 08.30-11.30 uur 12:30-15:30 uur 
Dinsdag 08.30-11.30 uur  12:30-15:30 uur 
Woensdag 08.30-12.30 uur  
Donderdag 08.30-11.30 uur  12:30-15:30 uur 
Vrijdag 08.30-11.30 uur  12:30-15:30 uur 


Van peuter….naar kleuter
Onze Kinderopvang en de basisschool werken veel samen. De meesters en juffen overleggen vaak. De peuters en kleuters spelen elke week een moment samen buiten en we openen een thema met elkaar. Dit doen we om de overgang voor uw kind zo makkelijk mogelijk te maken. 

Peuters en kleuters werken vanuit hetzelfde concept. Op deze manier is de overgang straks minder groot. Als uw kind bijna 4 is wordt er vanaf 5 weken van te voren een aantal momenten gepland om in de nieuwe groep te wennen. Zo zijn de kinderen, de nieuwe leerkracht en het lokaal vertrouwd en gaat het wennen rustig aan. De overdracht van de peuteropvang naar de basisschool is samen met u, de juf van de peuters en de leerkracht van groep 1. Zo weten we zeker dat er geen informatie verloren gaat en kunnen we alles goed afronden en overdragen. 

Voor peuters die in de laatste vier weken van het schooljaar 4 worden is er geen gelegenheid tot wennen in verband met de afrondende fase binnen de groep. Zij starten na de zomervakantie in de nieuwe groep. 

Wilt u uw peuter inschrijven? Loop gerust eens binnen bij de peuteropvang! Wij maken graag kennis met u en uw kind. 

Documenten Kinderopvang De Schakel